woensdag 19 juli 2023

Dag 17: Merida - Vallodolid

[Klik op de afbeelding hiernaast voor foto's]

Dag 17: een wereldwonder

Om 5u30 ging de wekker. Ik was al lang wakker. Dan weer had ik te warm, dan te koud, dan een mug rond mij...Er zijn zo van die nachten. We maakten ons snel klaar. Luc had weer last van zijn darmen. Plots een bericht van Charlotte op de gsm of ze konden bellen? Dat doen we normaal nooit op reis, dus het zou wel dringend zijn. We waren al wat ongerust. Bleek ze de werken in haar nieuw huis te willen tonen. 😝 Beter dit dan slecht nieuws natuurlijk maar we hadden geen tijd voor chattalk. Onze auto stond al klaar op straat en ze kwamen de koffers al halen.

We kregen een ontbijtbox mee en nog een Mayakalender als souvenir.

Ondanks het vroege uur was het toch al vrij druk in de straten. Voor we de autostrade opgingen hadden we even file owv wegenwerken. We waren erg benieuwd naar Chitzen Itza. Dat was 2 uur rijden, vandaar het vroeg vertrekken. We wilden er vroeg zijn, voor de massa toeristen en tourbussen.

Voor half negen hadden we een parking bij de ingang, dan moesten we aan 2 kassa's betalen. We hadden gelukkig cash bij want MC aanvaardden ze niet.

Toen we eenmaal binnen waren, zagen we direct de grote piramide. Wat staat ze daar gracieus! Er was nog niet zo veel volk, dus we konden rustig wat foto's nemen. Aan alle kanten heeft deze piramide trappen, dat is wel bijzonder tov de anderen. We wandelden er dan ook eens helemaal rond.  Een Israëliër die alleen reisde, wou wel foto's van ons nemen en wij van hem. Toch leuker een foto met ons 3.

Er was nog veel meer te zien! We stapten echt alles af, 4 uur lang., in de hitte inderdaad. We zagen nog kleinere piramides, zuilengangen en ook weer de tribunes waar het fameuze spel gespeeld werd met de ringen.

Men moest dan proberen om enkel met de knie, de ellebogen en de heup de bal door de ring te krijgen. Op het einde gingen er altijd mensen dood, alleen is niet geweten wie: de winnaar of de verliezer. Maar het was zeker een wreed spel.

Er was ook een cenote te bezichtigen, daarvoor moest je helemaal tot op het uiteinde stappen. Gelukkig was daar een standje met cola zodat we iets fris konden drinken. Een cenote is een soort vijver in een grot, ontstaan door inzakken van het 'dak' van de rots of een deel daarvan.

Chitzen itza is wel heel erg toeristisch. Overal, echt alle paadjes staan vol met winkeltjes die erg opdringerig zijn.

Je krijgt er snel genoeg van. Wij hadden het liever wat rustiger gehad.

Iets  na de middag wandelden we terug naar de parking. in de auto bij de airco aten we onze ontbijbox op. Dat was echt heel lekker, alleen hadden ze toch met vlees belegd ook al zeiden ze deze morgen nog van niet. We aten dan maar de chocoladekoek, het eitje en banaan op. Maar dat was voldoende.

Onderweg naar het hotel stopten we nog bij een andere cenote. Wij wilden er niet in zwemmen, even in kijken was voldoende. maar dat kostte dan 7,5 euro pp. Nee dus, gingen we niet doen.

In het hotel was de kamer weer maar beschikbaar vanaf 15u, dus konden we niet anders dan iets drinken aan de bar van het zwembad. We maakten ook een toertje naar het zocalo , maar we kwamen enkel voor ons onbetrouwbare eettentjes tegen.

Het zou dus weer eten worden in het hotel.

De prijzen zijn hier flink hoger dan in de rest van het land. Volgens de mensen hier komt dat door de vele Amerikanen die naar hier komen. Inderdaad, je kon alles ook in US dollar betalen vandaag.

We lazen wat in de kamer, want het was weer beginnen stortregenen.

We aten in het hotel en maakten er nog een leuke avond van.

Morgen onze laatste dag hier al...