vrijdag 14 juli 2023

Dag 12: Palenque

[Klik op de afbeelding hiernaast voor foto's]

Dag 12: prachtige tempels en watervallen

Het ontbijt was poverder vandaag We moesten kiezen tussen of fruitsap of een bordje fruit en we kregen geen extra toast: 2 sneetjes moest voldoen. Het meest luxueuze hotel tot nu toe en het minste ontbijt ☺️

We vertrokken naar de archeologische site vlakbij. Op de parking vroegen ze 5 euro om de auto 'te bewaken'. Tja, wat kan je anders doen dan maar betalen hè? Net boven onze hoofden waren wilde apen aan het eten van het loof. We stonden max 2 m bij hen vandaan. Zo mooi om te zien! We bleven er even naar kijken.

Daarna kwamen de ruïnes dan echt. De pracht en praal van weleer droop er vanaf. We konden ook nog goed foto's nemen omdat we zo vroeg waren. We genoten volop. Op enkele piramides kon je ook nog op en dat gaf een prachtig zicht van bovenaf. Luc deed er 2 in zijn eentje, ik vind het eng om weer naar beneden te komen en Marie-Laure vond het veel te warm. Met 35 graden en hoge luchtvochtigheid is het hier echt moeilijk ademen.

We liepen het hele terrein af en tegen de middag waren we weer in het hotel. We maakten ons koffie en aten daarbij de lunch op die we nog hadden. De kamer was nog niet gepoetst. Dus voor we vertrokken vroegen we bij de receptie toch maar of ze dat nog konden doen. Ze wilden dat deze morgen al doen toen we terugkwamen van het ontbijt, maar dan moesten we al ons gerief nog bij elkaar zoeken.

Daarna gingen we weer op pad. We stopten eerst bij de bakker die ik deze ochtend had opgemerkt en kochten alvast koeken voor de komende 2 dagen. We gaan immers naar de jungle en daar is werkelijk niks.

Dan hebben we ook nog geld afgehaald, want die cash gaat er wel snel doorheen🥹

Bij de waterval Misol Ha moesten we 2 keer betalen: een keer onwettig aan een groep lokale bevolking die de weg afgezet hadden en een keer voor echt. De waterval was echt hoog en heel mooi. Je kon er beneden naar toe wandelen maar ook langs achter. Dat gaf een verfrissend gevoel en was niet zo nat als beschreven stond in onze gids. We hoorden ook alweer Nederlands praten. De laatste dagen steeds vaker.

Na deze waterval besloten we toch nog naar de volgende te rijden die eigenlijk niet meer op de planning stond, maar het kon nog net.

Het landschap was echt geweldig. Overal waar je keek zag je jungle. We zitten hier dan ook dicht bij de grens met Guatemala.

Na een uurtje arriveerden we en ook daar moesten we 2 keer betalen. Onderweg kwamen we de armste huisjes tegen en zagen we ook een man opgepakt worden door de politie Zag er een beetje Floyd verhaal uit.

De watervallen zelf waren absoluut de extra tijd waard! Het water stak mooi af tegen de rotsen. Het was er opmerkelijk frisser ook.

Luc wandelde een stukje naar boven terwijl Marie-Laure in het water zelf stapte.

Daarna keerden we voldaan na deze gevulde dag naar het hotel terug en dronken daar een Margarita cocktail als aperitief. Het eten lieten we ons ook goed smaken

Morgen naar de jungle, dus geen bereik en ook geen blog.